Skala 1:120

Dlaczego wybraliśmy skalę modelarską 1:120, czyli tzw. TT ?

Sam skrót TT pochodzi od angielskiego wyrażenia Table Top, czyli w wolnym tłumaczeniu: „kolejka, która mieści się na stole”. Najmniejszy okrąg z torów w tej skali ma średnicę ok. 60 cm i mieści się na prawie każdym stole.

Modele w skali TT są na tyle duże, że nie potrzeba szkła powiększającego, aby dostrzec detale, a zarazem na tyle małe by na półce w domu zmieścić całą stację!

Krótka historia kolei w miniaturze

Cała historia TT- ki zaczyna się Cała historia TT- ki zaczyna się  w 1946 roku  w Stanach Zjednoczonych, właściciel firmy HP Product inżynier Hal Joyce zaprezentował pierwszą linię produktów w skali TT, jako odpowiedź na skalę H0 (“Half-0”) pod nazwą “Half-S”. Skala ta, dzięki możliwości zmieszczenia się na stole szybko przyjmuje nazwę TT od “Table Top”.

W Wielkiej Brytani firma Triang również przystąpiła do produkcji modeli dla TT. Na targach zabawek w Norymberdze, w roku 1950, firma Rokal, do tego czasu znana z innej produkcji, zaprezentowała pierwsze niemieckie produkty do TT-tki. Modele te nie były dokładnie w skali 1:120. Z powodu powojennej sytuacji ekonomicznej, TT-tka znajduje sobie wielu zwolenników za sprawą “ekonomiczności skali”. Chybione posunięcie marketingowe i śmierć dyrektora, spowodowały załamanie się masowej produkcji TT na zachodzie we wczesnych latach 70’s. Firma została wykupiona przez Röwa, która nie kontynuowała produkcji Rokal’a, jednak zachowano formy. W Europie Zachodniej tylko mała garstka producentów kontynuowała produkcję: Dr. Kunze, Krüger, Kroner i Beckmann, lecz ostatnimi laty produkcja ta znacząco zmalała.

W 1958 roku, w NRD, Berlińskie zakłady Zeuke&Wegwerth rozpoczęły produkcję pierwszych, zaprojektowanych przez siebie modeli do TT. Firma została upaństwowiona i pod nazwą VEB Berliner TT Bahnen – Zeuke (BTTB) była jedynym masowym producentem.
Po zjednoczeniu Niemiec w 1990, NRD firma BTTB została wykupiona przez Pilz and MaTTra i od tego momentu produkcja jest kontynuowana pod nazwą Tillig. Lista produktów została skrócona i częściowo opracowana od nowa.
Firma Arnold, znana jako wytwórca kolejek w “N”, rozpoczęła produkcję lokomotywy manewrowej dla TT. Około 1994 firma ROCO eksperymentowała z produkcją do skali TT. Pojawiły się one nawet w ich katalogu, niestety projekt upadł pomimo iż powinien być dużym sukcesem. Planowano ponownie opracować modele Rokal’a, w oparciu o formy ROCO z Röwa.

Obecnie produkcją do TT zajmują się firmy w Niemczech, Holandii, Czechach, Rosji, Szwajcarii, Polsce i na Węgrzech. Oczywiście produkcją w skali 1:120 zajmują się firmy poza Europą – zwłaszcza w USA.

W połowie lat 90-tych  po okresie kilkuletniej stagnacji, pojawiły się w sklepach nowe modele  w skali TT. Widać wyraźnie, że nasi handlowcy ponownie dostrzegli ten chłonny rynek. Miejmy nadzieję, że rodzimi wytwórcy też zaryzykują, tym bardziej, że polskie konstrukcje kolejowe zasługują na popularyzację.

https://www.tillig.com/

http://www.kuehn-digital.de/

https://www.piko-shop.de/index.php

Historyczne logo poprzednich firm produkujących modele w skali TT